نجيب ساويرس

فيديو .. ساويرس يبكي على الهواء: يجب وقف المظاهرات 4 سنوات .. حالة الاقتصاد المصري صعبة جدًا

أخبار ليل ونهار – طالب رجل الأعمال، نجيب ساويرس، الذي كان من أكبر الداعمين للتظاهر في 30 يونيو لعزل الرئيس محمد مرسي خلال فترة حكمه، بوقف المظاهرات والإضرابات 4 سنوات.

وأضاف، في لقائه الذي بكى خلاله لدى ظهوره مع الإعلامي معتز الدمرداش ببرنامج «مصر الجديدة» على قناة «الحياة 2»، مساء الإثنين: «الثورة جوة كل واحد لو جه ديكتاتور تاني وأفسد تاني ولو كتم حرياتنا تاني ولم حاشية فاسدة حواليه الناس هتنزل تاني، إن مكناش نلحق البلد ونقضي على الققر والظلم ونؤسس لدولة القانون واحترام الدستور يبقى خلاص انتهينا».

وتابع: «خلصنا الاحتياطي بتعنا البلد في حالة اقتصادية صعبة جدا الدعم مش عارفين ندفعه وعيشين على معونات إخواننا في الخليج، والسياحة توقفت.. لابد من تأجيل الاختلافات ثلاث أربع سنين معندناش رفاهية وجود معارضة شرسة ومظاهرات وتخريب لأن الناس جابت آخرها».

وأشار إلى أنه لا يوافق على «إجراءات قمعية ضد جماعة الإخوان المسلمين»، موضحًا «أنا خرجت على الناس عشان هما تعاملوا باستكبار وكسرونا وجعلوا نفسهم فوق القانون والدستور، وخطفوا ناس جوة القصر وعذبوهم»، على حد قوله.

وقال إن الديمقراطية «مش هيا اللي عملت الإرهاب، ما ينفعش ناس لما يحصل تفجيرات تمشي بنغمة مش عاوزين حرية وديمقراطية، الديمقراطية مش هيا اللى عملت الإرهاب، تكميم الأفواه بيضم الوطنيين لهذا المعسكر العشوائي الفوضوي» .. شاهد الفيديو:

اضف تعليق للنشر فورا