فيديو .. خبير عسكري للسيسي: اقتل أبرياء مش مهم

أخبار ليل ونهار – نصح اللواء حسام سويلم، الخبير العسكري والاستراتيجي، الرئيس عبدالفتاح السيسي، بقتل الأبرياء لمواجهة «الفتنة» قائلاً: «حتى لو كان فيه ناس أبرياء وهيضروا مش مهم»، في معرض تعليقه على حادث التفجير، الذي وقع أمام محيط جامعة القاهرة، الأربعاء.

وقال سويلم، في مقابلة تليفزيونية على قناة «النيل»، مساء الأربعاء: «شيل من مخك خالص كلمة مصالحة مع الإخوان لأن كلمة مصالحة يعني تنازل يعني ضعف، ودول لا ينفع معهم إلا قول المولى عز وجل، وأظن مفيش حكم أكتر من حكم المولى عز وجل».

وتابع: «ده كلام بوجهه لسيادة الرئيس السيسي المولى عز وجل بيقولك إيه سيادة الرئيس: (وإما تخافن من قوم خيانة فانبذ إليهم على سواء)».

وبرر سويلم رأيه: «مش ده في القرآن ولا كلامي، والخيانة ثبتت أكتر من مرة، يعني اضرب على سواء حتى لو كان فيه ناس أبرياء وهيضروا مش مهم، و(سواء) تحمل معنى إن فيه ناس هتتظلم مش مشكلة، وده اللي عمله هارون الرشيد مع البرامكة في العصر العباسي».

كما تساءل: «خايف من إيه حقوق الإنسان؟ حرية الرأي؟ الديمقراطية؟ الكونجرس هيعملي إيه؟ كارتر هيسحب اللجنة بتاعته ما ينحرقوا بجاز، هما بيأكلونا ولا بيشربونا»، معتبرًا أن «القضية أمن البلد».

وأضاف: «طهر أجهزة الدولة بضربة واحدة»، داعيًا إلى التخلص من عناصر جماعة الإخوان المسلمين في مؤسسات الدولة .. شاهد الفيديو:

تعليق واحد على “فيديو .. خبير عسكري للسيسي: اقتل أبرياء مش مهم

اضف تعليق للنشر فورا