محمد ابو تريكة، النادي الاهلى، الاهلى

اول رد فعل من ابو تريكة بعد احالته للنيابة بتهمة تمويل الاخوان المسلمين

اخبار ليل ونهار. اول رد فعل من ابو تريكة بعد احالته للنيابة بتهمة تمويل الاخوان المسلمين

في اول رد فعل من النجم، محمد أبوتريكة، لاعب النادي الأهلي والمنتخب الوطنى السابق، على قرار إحالته للنيابة، بتهمة الانضمام لجماعة الإخوان، وتمويلها، قائلًا: «الله المستعان».

ونشر «أبو تريكة» صورة له عبر حسابه الشخصى بـ«إنستجرام»، معلقًا عليها بقوله: «الله المستعان».

يذكر أن محمد أبو الفتوح، أمين عام لجنة التحفظ على أموال جماعة الإخوان، أكد أن اللجنة قررت إحالة لاعب النادي الأهلي السابق، محمد أبو تريكة، و1364 آخرين للنيابة بتهمة الانتماء للإخوان.

وكانت لجنة حصر أموال الإخوان أصدرت قرارا، في شهر أبريل من العام الماضي، بالتحفظ على أموال أبو تريكة وشركته السياحية وعزله من مجلس إدارة شركة كان يمتلكها تنفيذًا لحكم قضائي بالتحفظ على الشركة ومالكيها.

تعليق باسم يوسف

دافع الإعلامي الساخر باسم يوسف عن لاعب الكرة الدولي ونجم الأهلي السابق، محمد أبو تريكة، بعد قرار السلطات المصرية بإحالته إلى النيابة العامة بتهمة تمويل جماعة الإخوان المسلمين التي يعتبرها نظام السيسي “جماعة إرهابية”.

وكتب باسم يوسف عبر صفحته الموثقة على موقع التواصل الاجتماعي Facebook: “ردا على سؤال في آخر لقاء تلفزيوني (ليه ما قعدتش في البلد دي زي ابو تريكة؟) قلت إني باحييه على شجاعته بس أنا ما أقدرش أخاطر وأعرض أهلي للخطر. ناس زايدت و قالت ان انا بابالغ و باهول .ابو تريكة بيدفع تمن قعاده في البلد. النهاردة أتحول للنيابة بتهمة تمويل جماعة ارهابية. تهمة جاهزة و محفوظة. ابو تريكة ما عملش حاجة غير انه كان بيفرحنا كل مرة بيلمس فيها الكورة. و برة الملعب و موقفه بعد مذبحة بورسعيد كان اكتر من محترم. ربنا يكون في عونه ويخفف عليه هو و كل اللي متاخدين ظلم. بالنسبة للتعليقات بقى بتاعة انه راجل و انت جبان و هربت و كده. لو انت مش قاعد بتكتب التعليق ده من جوه زنزانة في سجن العقرب يبقى ياريت تخلي شجاعتك المزعومة دي لنفسك. ‫#‏أبو_تريكة‬”.

ردا على سؤال في اخر لقاء تليفزيوني "ليه ما قعدتش في البلد دي زي ابو تريكة؟" قلت اني باحييه على شجاعته بس انا ما اقدرش أ…

‎Posted by Bassem Youssef on‎ 27 فبراير، 2016

الهاشتاج المتداول

#ابوتريكه_خط_احمر


تعليق واحد على “اول رد فعل من ابو تريكة بعد احالته للنيابة بتهمة تمويل الاخوان المسلمين

اضف تعليق للنشر فورا