عبدالفتاح السيسي

فيديو.. السيسي ينفعل على مواطن طالب برفع الحد الأدنى للأجور وتأجيل زيادة الأسعار: إنت مين؟!

السيسي ينفعل على مواطن طالب برفع الحد الأدنى للأجور وتأجيل زيادة الأسعار: إنت مين؟! – انفعل الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الثلاثاء، عندما طالب أحد الحضور في جلسة افتتاح مدينة دمياط للأثاث، بتأجيل زيادة أسعار الوقود والكهرباء حتى رفع الحد الأدنى للأجور إلى 3 آلاف جنيه.

وقال الرجل الذي يدعى مصطفى، إن المواطن البسيط هو من يدفع تلك الزيادة لأن أصحاب المصانع سيضيفون تلك الزيادة على الكهرباء والوقود إلى سعر المنتج النهائي. وأضاف: «أصحاب الدخول البسيطة مش ح تقدر تستحمل.. أرجو إرجاء زيادة أسعار الوقود والطاقة لحد ما نرفع الحد الأدنى للرواتب 3 آلاف جنيه عشان نقدر نستوعب الزيادة في الأسعار».

وفاجأ الرئيس الحضور عندما قاطع الشخص الذي كان يتحدث، قائلا: «إنت مين؟!.. إنت دارس الموضوع اللي بتتكلم فيه.. إنت عايز دولة تقوم، ولا تفضل ميته؟!.. لو سمحت ادرسوا المواضيع كويس وبعدين اتكلموا».

واستطرد السيسي في توجيه حديثه الغاضب، وقال: «الدولة مش بتقوم بالعواطف والكلام اللى مش مدروس…. أنا مسؤول قدامكم أنها تبقى دولة ذات شأن وقيمة.. مش كلام زي نأجل وبلاش دلوقتي ومعلش.. من فضلكم اللى يتصدى للموضوع يبقى دارسه دراسة كاملة».

اضف تعليق للنشر فورا