فقر، الفقر، الديون، العشوائيات، التضخم، الغلاء، غلاء، ارتفاع الاسعار، عشوائيات، ديون، سيدة، تسول، التسول

غضب عارم بين المصريين بالخارج بعد ضريبة 3500 جنيه سنويا لكل مغترب

اخبار ليل ونهار – بعد ايام من حديث السيسي بضرورة تقشف المصريين، يجري الان داخل حكومة نظام السيسي، العمل على قدم وساق لإيجاد الصيغة القانونية لفرض ضرائب على العاملين المصريين في الخارج تساهم في دعم خزانة الدولة بمبلغ يتراوح بين 4 و7 مليارات دولار سنويا.

وقد حصلت وكالة اخبار ليل ونهار على الشرائح الاساسية التي تم الاتفاق عليها مبدئيا، حيث ستكون ضرائب الشريحة الأولى (شريحة العمال) ما بين 150 و200 دولار سنويا، فيما ستكون ضرائب الشريحة الثانية (المؤهلات المتوسطة) ما بين 250 و300 دولار سنويا، اما الشريحة الثالثة فتكون للمؤهلات العليا وتكون ضرائبها ما بين 400 و500 دولار سنويا.

فيديو.. هجوم ناري من «هشام عبد الله»على السيسي: انت مقاتل بأمارة إيه؟

وكان قد أرسل الاتحاد العام للمصريين في الخارج خطاب الى الحكومة المصرية، لإيجاد الصيغة القانونية لفرض ضرائب على العاملين المصريين في الخارج تساهم في دعم خزانة الدولة بمبلغ يتراوح بين 4 و7 مليارات دولار سنويا.

وقال صلاح يوسف، المنسق العام للاتحاد العام للمصريين في الخارج والمتحدث الإعلامي للاتحاد، إن تلك الخطوة تأتي إيمانا من المصريين في الخارج بالمشاركة في بناء مصر وواجب وطني وأخلاقي عليهم وهو ليس هبة أو منة منهم وإنما واجب يفرضه عليهم حب مصر، حسب قوله.

وأكد أن تلك الضرائب ستكون استثنائية ويتم سدادها لمدة 5 سنوات فقط وتتوقف بعد ذلك، مشددا على أن هذا النظام الضريبي يوفر لخزينة الدولة ما بين 4 و7 مليارات دولار سنويا، وأن هناك مبادرة من جمعيات رجال الأعمال في الخارج على تبني مشروع قومي يجمع مدخرات المصريين في الخارج وهو ما ستتم مناقشته في مؤتمرهم المقرر عقده في شهر مايو القادم في مصر.

يذكر ان فترة حكم الدكتور مرسي قد شهدت اعلى قيمة لتحويلات المصريين بالخارج، حيث اكد مندوب مصر الدائم لدى الأمم المتحدة، السفير معتز خليل، إن تحويلات المصريين المغتربين في الخارج بلغت العام الماضي أكثر من 19 مليار دولار، وفقًا لإحصائيات البنك الدولي، لتحتل مصر المرتبة الأولى في منطقة الشرق الأوسط كأكبر دولة متلقية للتحويلات المالية من المغتربين في الخارج، ثم انخفضت تحويلات المصريين بالخارج بشكل متسارع بداية من الربع الاخير من عام 2013.

شاهد كيف سخر المصريين من اسطول طائرات السيسي الجديدة

وقد شهدت شبكات التواصل الاجتماعي اعنف هجوم على السيسي وحكومة محلب، من قبل المصريين العاملين في الخارج، وفيما يلي بعض ماتم تداوله على الفيس بوك وباقي المواقع الاجتماعية:

“امس يقولك عاوزين تقشف وهما بيقبضوا على قلبهم قد كده، واليوم يقولك الاتحاد المصرى للمصريين بالخارج، يا عم يا صاحب الاقتراح ادفع من جيب امك، وسيب الغلابة هما يادوب مكفين حالهم”

“يافشله يادولة بايظه انتم عارفين الي بره ظروفه ايه؟ انا شخصيا مش هادفع لو هنتحبس، روحوا دوروا علي الي باعوا البلد وقاعدين في اسبانيا”.

“مش هندفع هو ده الي بتعملوه مع ناس سابت البلد ومعرفتوش توفروا حياه كريمه لهم لا اله الا الله ثم مين الي مسمي نفسه اتحاد المصريين بالخارج ليتحدث باسمنا دي مسخره”.

“نحن فى الخارج نعلم ابناؤنا وعلاجنا وطعام وشراب ولا نستفيد من الدولة في شئ فكيف ندفع علي شئ لا استفيد منه وخاصة ان معظم دخل البلد رايح الى الشرطة مع انها غير منتجة”.

11 تعليقات على “غضب عارم بين المصريين بالخارج بعد ضريبة 3500 جنيه سنويا لكل مغترب

  1. ندفع بس بشرط يتم استقطاع اجر شهر كل سنة من القضاة وضباط الشرطة والاعلاميين والوزراء ورجال الاعمال وكل من يتعدي دخله الشهري 5000 ج وبعد ان يتم ذلك وعلي الملا ويتم اعلانه …. وان كان الوطن بعد جمع كل هذه المليارات في حاجة لدعمنا فلن نتاخر.

  2. الله ينتقم منكم
    عارفين لو احنا راضيين عن اوضاع البلد هندفع اكتر من كدة
    لكن قتل و تخريب و كمان اتاوة علني ازاي بس

  3. لو بتاع المصريين بالخارج ده صحيح راجل ابن راجل … ينشر بالتفصيل عنوانه فين وفي أي بلد … عليا النعمة مش ح يطلع عليه النهار … لأن ببساطة دا واحد منافق ابن وسخة وما يستاهل غير ضرب الجزمة.

  4. ضريبة ايه يا معرصين يا ولاد الوسخة دا بدل ما تظبطوا اوضاع المغتربين فى البلاد اللى هم فيها طب احنا هنيجى نقعد لكم فى البلد وعايزين وظائف وتامين وكل حقوقنا ومين المعرص دا اللى بيتكلم باسم المصريين ومين اللى اداله الحق انه يتكلم باسم المصريين بالخارج دا يروح يشوف واحد يركبه وبقول للسيسى رئيس مصر القادم اوعى تسمع للمعرصيين ذى مبارك هيغرقوووووك اعرف من اللى ايديه فى النار مش فى المياه

  5. شخصيا موافق على مبداء الزياده بمقابل كما علمتونا كل شي له مقابل يعني
    ادفع الضريبه في مقابل اني اعيش بكرامه خارج البلاد اللي متغربين فيها واغلب المصرين يشوفو اهلهم بالنت ولسنين و.و…الخ ومن عوائل مقيمه وهاربه من القرف باطفاله ومصاريف خارج والخارج الان ليس كفتره الثمانيات .
    ادفع في مقابل ان كل باسبور يتغير ويستبدل فيه بكلمه فيها شرف وهيبه للبلد والشخص المسافر .
    ادفع مقابل لما حد يتقتل ولا يتحبس ولا يتظلم اي ظلم كيدي او افتراء يلاقي ادارة كامله من الخارجيخه تعمل للبحث والتحقيق وحل المشكله مع اكبر الجهات واصغرها .
    ادفع مقابل اني لما انزل بلدي كل سنتين ثلاثه مطفلح يكون في مكافاءه تقديريه بتسهيل الجمارك او حتى يكون في تعاون من الحكومه وتنسيق بين المغتربين والسفارات بتوفير رحلات ليهم بداخل مصر او خارجها بتوفير عمل افضل يليق بقدراته البشريه والفكريه .
    ادفع مقابل ان محدش يبصلنا بالخارج اننا جايين نشحت ونقول نشتغل اي حاجه يابيه وكل واحد يكون في مكانه الصح ومجاله وبالعكس هتتوفر فرص اكتر .
    ادفع مقابل لو قلتم ده علشان يسهل للمصرين بالخارج السفر في اي وقت على حساب حكومه بلده في او البلد الوافد اليها مش يفضل محبوس لحد مايلاقي حد يسلفه تمن التزكره .
    ادفع لما يقولو هنبي جسر بين البلاد يوصلها ببعضها ويسهل السفر عليه للمغتربين بعد فتره من الزمن .
    ادفع مقابل اني انزل مصر الاقي المبلغ اللي دفعته طول 20 ولا 10 حتى سنين ((ارقام في ناس ببتسبسطها لكن موت القلب زي مابيقولو والتعود عن بعد الاحبه والاهل والاقارب وجفاءه والجري وراء الغربه )) متجمع لكل مغترب بنسب لكل سنه مثلا واعتبارها جزء من مدفوعاته للدوله للاعتناء بالشارع او الحي الزي يقيم فيه او اي فكره تشجع الناس تدفع مش تحبطهم وتقتلهم مش كل من في الخارج دكتور او مهندس او فائه عاليه مع ان اغلب هذه الفئات رواتبها تكون قليله في خلال الاعوام الماضيه .
    ادفع لو قلتلي مصر والمصريين الغلابه اولهم قبل الاجهزه الجديده والبذلات والخ وكل ممتلكات الدوله القائمه على رعايه الشعب بالخارج او الداخل هتستفاد فعلا افاده واضحه حتى لو هتدفعو مقدما وتعتبرو الشعب اقساط وبتلموها .
    لكن غير كده تقلي ادفع يبقى عيااااااااان بي في ميت .

  6. دفعت ضرائب سابقة ولم استردها اشتراكات تأمين ومعاشات 32 سنة وباﻻخر معاش 240 جنيه شوية حرامية لو زيادات مرسي وصل 400 جنيه
    بناخد ايه يوم ماتروح السفارة عاملين زي السماسرة يفتشوك ﻻ مكان كويس يقابلوك وتطلع عينك
    موافقين بس خلوا اللي بيهبشوا ومسكهم مرسي بيتهربوا واصحاب تابراءات يسددوا واالي سرقوا والله بنجلاديش ما بتعمل كده
    خربتوا البورصة ياعرصات الحكومة بكره ننزل بس تاكلونا مانتم فاكرين المصريين تللي نزلوا من الكويت والعراق وﻻ نسيتم وبعدين ليبيا احناموافقين بس الشفافية مس اسفافية من ااخليج ثم من المصريين
    فعلا الناس حتفكر في مواقفها من جديد

  7. وبكسمك ياسيسي انا اخدت ايه من مصر لم هديها سيب يابن المتناكه الحرميه الكبار وجي عليا انا الغلبان اللى هجيت من كس امك انت وهما ومشيت وسبتهلكم مش دافع يابن المتناكه

  8. ايه الخرة دة دى اتاوة مش ضريبه هو احنا اعدين فى البلد عشان تاخد ضريبه الى عايز يتبرع ويدفع هو حر مش كفايه الارف الى احنا فيه . علم وسخه

  9. بصراحه الجماعه قاموا بالواجب مش لاقي كلمه اوصف بيها الوساخه دي ياعم هو حد لاقي. شغل اصلا الناس كرهت. بعضها من قله الشغل احنا عمال طالع عين ابونا عشان نطفح وندفع ايجار غرفه فيها 8 افراد والناس ليها شهور مفيش شغل وكله كوم وتجديد الاقامه كوم وانت جاي تقولي ندفع طبعا منتا نايم تحت التكيف ماهو انت لو شوفت الرطوبه والي عملاه فينا مكنتش. فتحت بقك ياخي خلي عندكم دم…

  10. نظرا للدور الهام الذي تلعبه تحويلات العاملين بالخارج كمصدر هام للعملات الأجنبية والدور الذي لعبته التحويلات في دعم الاقتصاد المصري في هذه الفترة العصيبة التي مرت بها مصر منذ قيام ثورة 25 يناير .
    ويمكن وصف حالة الاقتصاد المصري في عدد من النقاط الآتية
    – تباطؤ معدلات النمو الاقتصادي
    – ارتفاع معدلات البطالة
    – ارتفاع عجز الموازنة العامة
    – ارتفاع الدين العام الداخلي والخارجي
    – ارتفاع معدلات الفقر
    – انخفاض قيمة الجنيه والتي تسبب في ارتفاع الأسعار مما انعكس على انخفاض القوة الشرائية للمواطنين.
    – زيادة عجز ميزان المدفوعات والتي كان من أهم أسبابها الشلل شبه التام لقطاع السياحة.
    انخفاض الاحتياطي النقدي من العملات الأجنبية
    وباعتباري كأحد المغتربين اقترح فرض ضرائب على العاملين في الخارج مع عدم المغالاه كما يردد البعض بفرض نسبة 30% من دخل العاملين بالخارج ، كم اود أن اشير في هذا الخصوص الى بعض التصريحات الغير مسؤولة في هذا الشأن مثال ( اعطاء الجنسية مقابل وديعة – ..) والتصريحات الغير مناسبة في هذا الوقت( رفع الرواتب – الحد الادني للاجور…) وللاسف لم يطرح حل وكأن الكل يعمل في غير صالح هذا البلد وقد تقدمت لحل وحاولت أعرضه من خلال الصحف ولكن دون جدوى والحل هو فرض ضرائب على العاملين بنسبة تتراوح (1% الى 5%) مع اعفاء الوظائف الدنيا من هذه الضرائب ،
    أو تكون الضريبة بموجب الفئات التالية
    – فئة العمال والمؤهلات الدنيا من 100 دولار الى 200 دولار سنويا
    – فئة المؤهلات المتوسطة من 250 دولار الى 500 دولار سنويا
    – فئة المؤهلات العليا -800 دولار الى 1200 دولار سنويا
    – فئة كبار المهندسين والاطباء والاستشاريين من 1500 دولار الى 3000( ثلاثة آلاف دولا) سنويا

    وسيؤدي ذلك الى توفير 10 مليار دولار سنويا. دون الحاجة للاقتراض من البنوك أو الدول .
    ولتعظيم الاستفادة من هذه الرسوم تشكل لجنة من العاملين في الخارج تشرف على جمع هذه الاموال وانفاقها على النحو التالي :
    – قطاع الصحة
    – قطاع التعليم
    – العشوائيات
    – تقديم خدمات للعاملين في الخارج .
    ويترتب على ذلك :
    – توفير العملة الصعبة وثبات الاسعار
    ايجاد فرص عمل
    – حل العديد من المشكلات
    وقد حاولت تقديم هذه الدراسة للصحف دون جدوى
    وكما أود ان يتم استضافتي في احد البرامج لتقديم شرح وافي على هذا الموضوع باعتباري أحد العاملين في الخارج ورقمي في الامارات هو
    00971553194558
    ولاتقتصر حل المشاكل على العاملين ولكن يجب اتخاذ خطوات حاسمة في كل الاتجاهات مثال :
    استرداد الاموال المهربة
    محاربة الفساد بكل أشكاله ( المالي و الإداري ………………….)
    مكافحة التهرب الضريبي
    وعلى الله التوفيق

اضف تعليق للنشر فورا